Praha 19. listopadu 2025 I nadále pokračuje trend růstu škod z povinného ručení. Zatímco v roce 2023 došlo k téměř 259 tisícům škodám a v roce 2024 k 263 tisícům škodám, v letošním roce jich lze očekávat již přes 265 tisíc, tedy o 1 % více. Objem vyplacených škod se přitom odhaduje na 19,2 miliardy korun, což představuje 7% meziroční nárůst. Dochází tak ke zrychlení škodní inflace a k dalšímu rozevírání škod z povinného ručení a pojistného.

 

Z důvodu škodní inflace pojišťovny očekávají další navýšení plnění
Pro rok 2025 se očekává celkové vyplacené plnění ve výši 19,2 mld. Kč, což hodnotu z roku 2024 ve výši téměř 18 mld. Kč překračuje znovu o 1,2 mld. Kč, resp. o 7 %. Vůči plnění roku 2023 ve výši 16,7 mld. Kč se jedná o nárůst o 2,5 mld. Kč. Navíc nové závazky spojené s dlouhodobými výplatami zejména ze škod na zdraví se pro rok 2025 očekávají ve výši 2,1 mld. Kč, což také překračuje hodnotu předcovidového ročníku 2019, kdy byla tato hodnota 2 mld. Kč. Důvod navyšujících se škodních závazků spočívá zejména ve škodní inflaci.

 

Co stojí za škodní inflací?
Mezi hlavní důvody škodní inflace patří navyšující se ceny práce a náhradních dílů v autoservisech spolu s postupnou modernizací vozového parku a tím i vyšší technologickou i finanční náročností prováděných oprav vozidel. „Na škodní inflaci má stále významný vliv také vysoká inflace před několika lety. Bohužel po loňském zpomalení majetkové inflace očekávané na další ročník na úrovni 7,3 % dochází k její opětovné eskalaci, když dosahuje cca 7,8 %. Očekává se, že průměrná majetková škoda z povinného ručení dosáhne za rok 2026 částky téměř 68 tis. Kč, což představuje její zdvojnásobení za dobu pouhých posledních 12 let,“ popisuje důvody škodní inflace a její intepretaci Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

 

Meziročně stagnují počty škod na zdraví
V případě škod na zdraví aktuálně přibližně 90,2 % z nich vzniká z lehkého zranění, dále 7,9 % souvisí s těžce zraněným poškozeným účastníkem dopravní nehody a u 1,9 % všech škod na zdraví se jedná o nároky spojené s usmrcením oběti dopravní nehody zahrnující např. oprávněné nároky pozůstalých a další. Za posledních šest let představují škody na zdraví spojené s těžkým zraněním a usmrcením cca 10 % až 14 % všech škod na zdraví, nicméně na celkovém závazku škod na zdraví se podílejí z 59 % až 73 %.

Stabilizace růstu pojištěných vozidel po předchozích turbulencích
Celkový počet pojištěných vozidel všech druhů a kategorií s platnou pojistnou smlouvou POV přesáhl v 2. pololetí 2025 hodnotu 9,71 mil. vozidel. Meziročně růst celého pojištěného portfolia dosahuje úrovně cca 2,1 %, což proti předchozímu růstu o 2,9 % v druhém pololetí 2024 ovlivněného i novou povinností pojistit vozidla dříve nepodléhající povinnosti POV (vozidla s rychlostí nad 25 km/h nebo nad 14 km / h s hmotností převyšující 25 kg) představuje nižší dynamiku, nicméně lze očekávat, že během následujících let celkový počet pojištěných vozidel (všech druhů a kategorií) překročí hranici 10 mil.