Praha, 2. 11. 2016 – Náklady povinného ručení (POV) nadále výrazně převyšují vybrané pojistné. Podrobná analýza ČKP jasně ukázala, které segmenty pojištěných vozidel a řidičů mají největší vliv na výslednou roční dvoumiliardovou ztrátu produktu. V oblasti nákladních firemních vozidel a tahačů návěsů vybrané pojistné nepokrývá ani všechny škody, natož pak další náklady spojené s POV, a musí tak být dotované jinými segmenty. I přes očekávaný nárůst vybraného pojistného o 500 milionů korun v letošním roce, který je daný rostoucím počtem pojištěných vozidel, zůstává letošní bilance POV nepříznivá (ztráta segmentu 9 %).

Pojišťovny se soustředí na nejrizikovější segmenty

Průměrné pojistné za celý trh stagnuje na úrovni cca 2800 Kč, to však neznamená, že některé segmenty již zdražování nezaznamenaly. Například tahače návěsů za posledních 5 let pocítily zdražení o 15 % (cca 6300 Kč) a velmi rizikoví mladí řidiči do 30 let si v posledních dvou letech připlatili průměrně 750 Kč navíc. I tak právě tyto skupiny motoristů nadále generují ztrátu v řádech stovek milionů korun, kdy náklady výrazně převyšují přijaté pojistné. „Co nejpřesnější vyhodnocení rizikovosti řidičů a stanovení adekvátní výše pojistného je pro pojišťovny naprosto zásadním tématem. V ČR se tak začínají objevovat nové pojistné produkty, které rozšiřují standardní segmentační kritéria a v pojistném POV zohledňují například u vozidla i počet najetých kilometrů ročně. Paralelně se zpřesňováním segmentace by však mělo dojít i k postupnému vyrovnání bilance u dlouhodobě ztrátových segmentů. Stabilitu povinného ručení a postačitelnost pojistného ostatně intenzivně sleduje a vyhodnocuje i Česká národní banka,“ říká Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Nepojištěné škody stály poctivé řidiče za poslední rok 250 mil. Kč

Na začátku roku 2015 byla zrušena povinnost nepojištěných motoristů přispívat na nepojištěné škody do garančního fondu ČKP. Co nezaplatí viníci nepojištěných škod, tak za ně uhradí pojišťovny, které tento náklad zohlední v pojistném POV. „Kauza bývalého policisty, který svojí jízdou nepojištěným vozidlem způsobil škodu cca 1,6 mil. Kč na 29 zaparkovaných vozidlech, sice médii silně rezonovala, ale nebyla zdaleka tou největší, kterou ČKP musela vyřídit. Jen za letošní rok ČKP likvidovala několik nepojištěných škod v řádech jednotek mil. Kč, ale stala se i nepojištěná škoda přesahující 20 mil. Kč. Nepojištění vinící obvykle zvládají uhradit zpět do garančního fondu ČKP pouze cca 30 % z částky, kterou za ně ČKP uhradí, zbytek za nepojištěné motoristy zaplatí pojišťovny. Jen na konci loňského roku musely pojišťovny přispět do garančního fondu ČKP částkou 250 mil. Kč a podobné příspěvky budou nezbytné pravidelně i v dalším období,“ doplňuje Jan Matoušek. V ČR tak chybí nástroj jak přimět ty, kteří riskují jízdou bez povinného ručení, aby přispěli na nepojištěné škody, na což zbytečně doplácí poctiví motoristé. V ČR nadále jezdí 125–130 tisíc vozidel bez povinného ručení a ročně způsobí 2500–3000 nepojištěných škod za stovky milionů korun.

PDF verze ZDE